Aromaterapie při bolestivé a nepravidelné menstruaci

Publikováno: 4.11.2017
Rubrika: Menstruace

Zdroj: jitkablabolilova.cz

Možná vám přijde normální, že již od vaší první menstruace se potýkáte s bolestmi v podbříšku a pocitem nafouklého břicha den či dokonce několik dní před menstruací. Pak to konečně vypukne, ale bolest nepřestává a vy můžete pozorovat, že krev je často samý žmolek. O tom, že délka cyklu je občas 28 dní, ale občas také 38 či dokonce 50 dní se vám snad už ani nechce mluvit.

Pokud vám gynekolog či vaše maminka bude říkat, že toto je normální a gynekolog vám doporučí „prášky“ a maminka Ibalgin, tak poděkujte, ale zkuste s tím něco udělat.

Příčin pro tyto potíže může být určitě víc než dost. Metodou paní Mojžíšové uvolníme spazmy svalů, které můžou způsobovat stažení děložního hrdla, které poté nechce  a vlastně ani nemůže pouštět krev hromadící se nad ním. Krev potom „žmolkuje“ a její vypuzování z dělohy navíc způsobuje vám známé bolesti. Uvolněním spazmů svalů pánevního dna se povolí i děložní hrdlo, krev může volně odcházet a vám se uleví. Spazmy se ale mohou vracet, proto je nutné doma cvičit a naučit se svaly pánevního dna relaxovat, aby se potížím předcházelo.

Doplňkem k metodě paní Mojžíšové může být ale i aromaterapie či bylinky. Dnes vám představím éterické oleje, které s oblibou používám do aromalamp či difuzéru při bolestivé, ale také při nepravidelné menstruaci.

Éterické oleje

• Andělika- antiseptický, protikřečový, antikoagulant, při menstruačních křečích, upravuje nepravidelnou menstruaci

Zdroj: receptyonline.cz

• Anýz – protikřečový, analgetický, na bolesti hlavy a migrény, při menstruačních bolestech a křečích, působí jako estrogen, upravuje a vyvolává menstruaci, na PMS
  • – neužívat u těhotných a kojících a u malých dětí
  • Cypřiš – dřevitá vůně připomínající cedr a vetiver. Výrazně reguluje krevní oběh a harmonizuje menstruační cyklus, pomáhá při bolestivé nebo nepravidelné menstruaci, premenstruační tenzi, hemoroidech, křečových žilách, revmatizmu a močových infekcích, napomáhá duševní transformaci
  • Niaouli (kajeput pětižilný) – protiinfekční, protitibakteriální, antiseptický, působí jako estrogen, upravuje nepravidelnou menstruaci

– nevhodný pro malé děti

• Fenykl – působí jako estrogen, antiseptický, protizánětlivý, detoxikační, upravuje nepravidelnou menstruaci, vhodný při PMS

– nevhodný při endometrioze, nevhodný pro těhotné, ani pro kojící ženy a malé děti do 5 ti let

• Geranium (muškát vonný) – použítí jako “ ženský olej“ na PMS, menstruační potíže – upravuje menses a při bolestivé menses, i v klimaktériu

Zdroj: www.rhs.org.uk

• Heřmánek – protizánětlivý, proti křečový, působí podobně jako hormony, upravuje menstruační potíže – křeče, PMS
  • Levandule – analgetický, antiseptický, protiinfekční, protizánětlivý, antivirový, antibakteriální, při menstruačních potížích – křeče, PMS
  • Šalvěj lékařská – hořce bylinná vůně s kafrovitými tóny. Posiluje cirkulaci energie a krve (neplodnost, přechod, vynechávající menstruace), pomáhá při krátkodechosti, posiluje imunitu, zmírňuje pocení, průjem, zlepšuje zažívání, posiluje nervy, koncentraci a paměť (vyčerpání, paralýza)

– používat krátkodobě a v malých dávkách, nepoužívat v těhotenství a pro děti do 5 let

• Šalvěj muškátová – bylinná, kořenitá vůně s ovocnými tóny. Olej uvolňuje křeče, harmonizuje menstruaci, působí proti infekcím v močopohlavním, zažívacím a dýchacím ústrojí, zmírňuje svalovou ztuhlost, bolesti a únavu, uvolňuje nervozitu, migrénu, neklid a posiluje při nervovém vyčerpání

– nepoužívat v těhotenství

• Yzop – protiinfekční, antibakteriální, protizánětlivý, při nepravidelné menstruaci a výtocích

To nejmenší co před vaší příští menstruací můžete udělat, je koupit si některý z vonných olejíčků a vyzkoušet, jestli se vám alespoň malinko uleví.  Vyberte z nich ten, který vám bude nejlépe vonět a můžete zahájit terapii, která by měla být víc než příjemná. Stačí pár kapek (3-5 kapek) do vody v aromalampě či difuzéru a dopřát si čas sama pro sebe. Asi málokterá z nás si můžeme dopřát ten luxus, že v době prvních dní menstruace nechodíme do práce a dáváme svému tělu odpočinek, ale dopřejme svému tělu pohodu alespoň večer.

A o bylinkách zase někdy příště.

Zdroj: Nobilis Tilia

Aromaterapie do kapsy- Marie Noe